Thursday, 8 September 2016

Slim Tanpa Diet


Alhamdulillah syukur mumy dapat berblog pada hari ini. Aura UPSR amat terasa .Terutama guru yang mengajar kelas tahun 6. Mumy doakan semoga semua anak murid abang skor dengan cemerlang amin...tugas guru sekarang sangat mencabar. Hanya guru yang tahu dan merasa. Luahan perasaan ke mumy ni? Taklah sekadar berkongsi.


Oh ya,entry lepas mumy janji nak kongsi tentang kandungan  kalori dalam makanan. Sebelum tu,kita kena tahu apa itu kalori. Hehehe...macam kelas biologi pula .

Kalori tu umpama minyak dalam badan kita. Prinsipnya senang je, tubuh kita umpama kereta, kalori pula minyak. Setiap kereta ada tangki dan had minyak masing-masing. Begitu juga badan manusia. Kita perlukan kalori mengikut keperluan kita. Kurang tak boleh lebih pun tak boleh. Macam kereta, kalau nak pergi jauh minyak mesti cukup. Keperluan kalori kita pun sama.

Keperluan kalori bagi wanita normal macam mumy ni around 1000 kcl hingga 1400kcl atau kalori. Pengambilan kalori mestilah bersesuaian dengan keperluan badan kita. Setiap individu keperluan kalori berbeza tau. Semakin lasak aktiviti kita, semakin banyak kalori kita perlukan.

Tapi jangan terlebih kalori. Sekali lagi mumy ingatkan jangan terlebih kalori. Pengambilan kalori yang berlebihan boleh menyebabkan KEGEMUKAN. Perkataan yang ditakuti oleh semua orang.

Dari mana kalori tu? Jawapanya dari makanan yang kita makan setiap hari. Sebab tu kalo u all perasan setiap makanan yang dipaketkan , dibotolkan atau ditinkan ada dinyatakan kandungan kalorinya. Tu bukan saja-saja tau. Tu untuk rujukan kita. Lepas ni apa kata u all pergi ambik makanan kegemaran u all dan check kandungan kalorinya.


Mumy bagi contoh, ada dua orang yang nak slim. Sorang makan seketul dada ayam KFC and yang sorang lagi makan sebungkus jajan. U all rasa mana yang banyak kalori? Ha.. yang tu jawab sendiri...hehe.. okey,dalam jajan biasa contohnya keropok mi-mi yang bungkus warna kuning tu...kalorinya dalam 160 kcl. U all rasala kan orang yang makan jajan sebungkus tadi akan rasa kenyang tak? Mumy yakin, confirm dia akan makan at least tiga bungkus lagi atau lebih. Kalo tiga bungkus, u all darablah 160kcl darab 3 bersamaan 480kcl. Wow!!!banyakkan? Compared dengan yang makan ayam KFC tadi. Kalori dada ayam KFC around 160kcl. Dengan memakan seketul dada ayam tu da memberi rasa kenyang. Mumy tak cakap kalau nak slim melantak ayam KFC je..itu cuma contoh. CONTOH okey.


Thats why, we need to manage our calories. Manage your calories nicely, mumy yakin proses slim u all sangat menyeronokan. Boleh makan sedap tapi berpandukan kalori DAN pilihlah makanan yang  rendah kalori.

Antara makanan rendah kalori yang mumy amalkan ialah ESP Shaklee. ESP Shaklee merupakan makanan daripada sumber protien yang tinggi namun jumlah kalorinya rendah. Perkara yang paling best ESP Shaklee memberi rasa kenyang yang lama. Mumy memang falling in love dengan ESP Shaklee. Badan slim balik even lepas bersalin si adik, berat mumy before bersalin 72kg and tak sampai 2 bulan mumy turun 13 kg dan yang paling best kulit mumy gebuss and glowing gitu. Mumy ulang sekali lagi, gebus and glowing.

Alhamdulillah...semua ni hasil mengurus kalori seliaan abang tersayang dan set berpantang Shaklee. Dalam set ni ada ESP Shaklee. Sekarang mumy masih teruskan dengan mengurus kalori dan consume suppliment dari Shaklee untuk mendapat BMI yang ideal.

 Berat mumy untuk dapat BMI yang ideal is 54kg. 4kg to go. Chyooookkkkk!!! Panjang lebar pula bebelan mumy hari ni. Namanya pun mumy kan always membebel hehe...si adik pun da bagi sign nak susu. Okeylah u all. Nantikan mumy dalam sembang kedai kopi kita yang seterusnya kerana Your Beauty Is Our Passion.


I am a Shaklee Lover & Distributor

Zubaidah M.
I.D. 1235062
Pengedar Sah Shaklee Terbesar Miri & Brunei
0128964800






No comments:

Post a Comment